Tuesday, August 19, 2014

nettitilailu

Päätinpä tilata uuden läppärin, kun nykyisen elämä alkaa olla aika loppusuoralla. Tilasin sieltä, mistä moni muukin tämmöiset tilaa, onhan se tilastojen mukaan toiseksi suurin nettikodinkonekauppias. Laskeskelin että pari tuntia julkisissa kulkuvälineissä on isompi hinta kuin 2.90 euroa, mikä on toimitus valitsemaani SmartPostiin. Tarkistin vielä moneen kertaan että kyse on varastotuotteesta, eli saisin sen nythetiäkkiä. Satuin samana päivänä (tiistaina) tilaamaan myös lankaa, ulkomaisesta lankakaupasta. Valitsin halvimman postitustavan, eli tässä tapauksessa DHL:n. Itella/posti on heillä kalliimpi (ja hitaampi).

Hämmästyttävää kyllä, että langat saapuivat perille torstaina. Kotiin toimitettuna. Toki se maksoikin enemmän kuin 2.90 euroa. Mutta hämmästyttävämpää tässä on se, että kotimainen toimija ei ole saanut vieläkään tilausta edes postiin asti. (tilaamisesta kulunut nyt 5 työpäivää plus 2 viikonlopun päivää... luvataan varastotuotteille "yleensä 1-2 työpäivää, maksimissaan 3-5 työpäivää")

Olen huomannut muissakin kohdissa, että suomalainen iso toimija kääntää rattaitaan kovin hitaasti, mitä tulee sähköiseen kaupankäyntiin. Ei viitsitä, ei jakseta tai ei haluta tehdä asioita, koska ne maksavat. Niinpä ulkomaiset puljut tulevat ja rynnivät osingoille meidän rahoista. Mikäs siinä, toimitukset tulevat samassa ajassa kuin suomalaisen firman tavarat, vaikka ulkomaiset lähtevät Saksasta, Ruotsista, mikä mistäkin.

En tiedä teistä, mutta minä maltan kyllä odottaa muutaman ekstrapäivänkin, mikäli kyse on pienestä yrityksestä, jossa  ei välttämättä ehditä joka päivä postiin viemään paketteja. Mutta mitä isompi yritys on, sitä enemmän odottaa, että homma toimii asiallisesti.


No comments: